Inden for branchen handler salg og marketing om markedsføringen og salget af produkter, varer og serviceydelser. Selvom salg er en ting og markedsføring en anden, overlapper de to alligevel hinanden, fordi de er så tæt forbundet og i bund og grund har samme formål. Nemlig fokus på kunderne og at øge omsætningen. Derfor er det vigtigt, at der er et godt sammenspil mellem de to i virksomheden for at opnå de bedste resultater.
Der er en lang række af forskellige stillinger inden for bygge og anlæg. Stillingerne har meget forskellige kvalifikationer, selvom de er indenfor samme branche, og derfor er det en fordel, at der er gode muligheder for at efteruddanne sig. Stillingerne omhandler alle byggeri og konstruktion på den ene eller anden måde.
Med den digitalisering som vi i stigende grad oplever i Danmark og i verden generelt, har branchen ændret sig meget og gør fortsat. Så er man en gammel ræv i faget, har man været nødt til at tilpasse sig de nye tider. For førhen var det faktisk sådan at salg og marketing arbejdede meget separat. I dag ser man, at der i højere grad er brug for benytte sig af en pull-strategi frem for push, og at man bliver nødt til at tilpasse sine løsninger til det unikke menneske.
Inden for salg og marketing stilles der ofte høje krav til medarbejderne. For det første forventes det, at de har en stærk forståelse for kundens behov og kan kommunikere klart og overbevisende. Derudover er det vigtigt med evnen til at analysere markedsdata, skabe kreative kampagner og tilpasse sig hurtigt skiftende markedsforhold. Uddannelse inden for feltet eller relevant erhvervserfaring er også ofte en forudsætning. Sammenfattende skal en salgs- og marketingmedarbejder være både analytisk, kreativ og kommunikativ.