Home » virksomhed » brancher » Salg & Marketing » Sælger
En sælger er meget mere end blot en person, der formidler et produkt eller en service. De er virksomhedens frontlinje, eksperter i at skabe relationer, forstå kundens behov og præsentere løsninger på en overbevisende måde.
Salgsassistenter arbejder med salg i alle typer detailbutikker og supermarkeder. I en dagligvarebutik er salgsassistentens opgave som regel at kontrollere hylderne, sørge for at de rigtige produkter er de rigtige steder, betjene kunder og have viden om alle de forskellige varer, som der sælges i supermarkedet eller dagligvarebutikken. Dette kan være alt fra kød til frugter og grøntsager, rengøringsartikler og -midler, vin og meget andet. Som salgsassistent i en butik kan man have flere forskellige butikker. Salgsassistenter har som regel en uddannelse bag sig og skal derfor varetage opgaver som at indkøbe varer, kontrollere varelageret, samt sørge for at at priser og skilte bliver vedligeholdt. Man skal kunne samarbejde og lede over andre ansatte blandt andet butiksbestyreren, butiksmedarbejdere, ungarbejdere og andre, samt være med til at lave budgetter og salgsopgørelser. Hvor arbejder salgsassistenter? Salgsassistenter kan arbejde i alle former for butikker. De findes i dagligvarebutikker, detailbutikker og mange forskellige specialforretninger. Dette kan for eksempel være chokolade og konfekterier og mange andre. Derudover arbejder de på tankstationer, kiosker, posthuse og -butikker og mange andre steder. Nogle steder kræver det en salgs- eller handelsuddannelse, men andre steder kan alle få stillingen.
En stilling, der minder om salgsassistenten, er handelsassistenten. En handelsassistent løser nogle af de samme opgaver blot i en engrosvirksomhed. Engrosvirksomheder handler med varer i store partier og som regel på B-2-B-markedet - altså handel med andre virksomheder. De køber produkterne fra produktionsvirksomheder og er dermed bindeleddet fra produktionsvirksomhederne til detailhandlerne og supermarkederne. Handelsassistenten arbejder hovedsageligt med salg af varer eller services. Opgaverne afhænger som regel af hvilke type virksomhed eller branche, man arbejder i som handelsassistenten. Virksomhedens størrelse kan også være afgørende for handelsassistentens opgaver, da der kan være flere i store virksomheder. En handelsassistents opgaver består af at rådgive og betjene virksomhedens kunder. Derudover skal de skrive ordrebekræftelser og tilbud, lave fakturaer og bestemme priser. Derudover er de med til at udarbejde forskellige materialer til analyse, markedsføring samt internt og eksternt information. Man kan også have nogle af de samme opgaver som sælgere, og derfor kræver det stor viden i den virksomhed eller branche, man arbejder i. Desuden er det en god idé at have et god netværk og gode relationer til andre i branchen samt virksomhedens kunder.
Sælger
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.
Står du og mangler en ny medarbejder, men ved ikke, hvor du skal starte? Vi hjælper dig i hele processen op til at finde din næste nye medarbejder.
Morten Sandvei
Administrerende direktør
Services
Ressourcer
Jobsøgende
Nordvikar